genetik geçişler

Merhaba ben 26 yaşında iki yıllık evli bir bayanım.Eşimin kız kardeşinde ve amcasında kronik şizofreni hastalığı var. Çocuk sahibi olmak istediğimde benim çocuğumun böyle bir hastalığı taşıma riski nedir? Hamilelik sırasında veya daha öncesinde alabileceğim önlemler var mıdır? Bu hastalığın önceden tespiti mümkün müdür? Endişe ediyorum.Teşekkürler.
03-02-2005
Esma DAYI
Öğrenci ve Veli bilgilerinin kolayca takip edin.

Esma hanım

Şizofreni organik bir rahatsızlık.Üstelik nihal hanımın belrttiği yüzdeler doğrultusunda geçebilen bir yapı farklılığı durumu.

Ne ki sorunuz gerçekten çok duygusal ve insani,yani bu hastalık diyelim ki çıktı ne yapmalıyız?

Şizofreninin kökünde, kötü eğitimin önemi tamamen yadsınsa da , şizofreni nedeni olarak kötü eğitim tek başına suçlu değildir,organik  yapı farklılığı ve farklılığının düzeyi önemlidir.Ancak organik yapı farkılılığı dışında ailenin eğtim düzeyi ve hazırlıklı bulunuşu önemlidir.Yani çocuğun geri kaldığı evrelerde yapılacak çalışmalarla depresyon dönemleri daha kolay atlatılabilir.Dahası tüm yaşam boyu kendi başına ayak durabilir.Ve eğitim kalitesi çok önemlidir.

Ne yazık ülkemizde şizofreni hastalığı çok bilinmiyor, korkuluyor ve başa çıkılmaz bir durummuş gibi görülebiliyor.Oysa  Manik depresivlerde olduğu gibi şizofreni dünyasında da  bir çok meslek grubundan başarılı ve meslek sahibi insan olduğu unutmamalıyız .Elbette bu noktada aile ve eğitimi çok önemlidir.Otizmin en büyük şiddetlerde ortaya çıktığı sıkıntılarla bile yaşayabilen insanoğlu şizofreniyle de yaşayabiliyor,üstelik çok espirili ve sanatkarane de yaşayabiliyor.Ailenin huzurlu mutlu olması aşırı koruyucu olmaması çocuğun yeteneklerine yönelmesini kolaylaştırıcı bir eğitim gerekiyor.Aşırı koruma  ve bakım yöntemleri aslında tüm çocukları da geriletiyor zaten.

Gelişmiş ülkelerde bir şizofreni hastası yıllık iznini alıp hastahanede tedavisini yaptırıp yine iyine doğal olarak devam edebiliyor.Şunu bilmenizi isterim ülkemizde de iyi bir eğitim ve duyarlı bir yaklaşımla iyi bir çocuk yetiştirmek mümkündür.Hatta yetişmiş bir çok meslekten yakın dostumun da kulağını çınlatarak söyleyebilirim şizofren olmak iyi bir eğitimle sorun olmayabiliyor.

Hamilelikteki sıkıntıların da fetusu etkilediğini düşünürsek endişenin de çocuğa iyi gelmeyeceği bir gerçektir

Bu nedenle ben sizlerin de korkusuzca çocuğunuzu kucaklamanızı isterim

Asla endişeniz olmasın  zaten endişenin kendisi kötü

eğer hasta olan eş kadınsa ilaçlarının kontrolünü doktoruyla yapmalı

şizofren anne hamileliği sırasında ve sonrasında her annenin yaşadığı depresyonlara karşı bilgilendirilmeli

Evdeki birey tedavisini  sürdürmeli ve kimse bu durumdan utanmamalı

Yaşamda öylesine ağır sorunlar çözülüyor ki

kim korkar şizofreniden deyin gitsin

siz çocuğunuzu kucaklayın

Sosyalizasyon düzeyini yüksek tutacak

dışa dönük etkinlikleri artıracak

hobilerini geliştirecek

yeteneklerine uygun bir eğitim

zaten gerekli

kulağına ismi okurken çağırırsınız artık değil mi

11-02-2005
Sarp BENGÜ
Psikolojik Danışman ve Rehber Öğretmen

Merhaba Esma Hanım,

Şizofreni bir beyin hastalığıdır. Hastalığın nedenleri arasında kalıtımsal faktörler, beyindeki yapısal değişiklikler ve beyindeki kimyasal madddelerin rolü gösterilmektedir. Eşinizin ailesinde şizofreni vakalarının oluşu sizi endişelendirmiş. Bu hastalığın kalıtsal yönleri ile ilgili olarak şunları söyleyebilirim:

Anne ya da babasından biri şizofreni hastası olan çocukta hastalığın görülme olasılığı % 12, kardeşlerden biri şizofreni hastası ise diğer kardeşlerde hastalık görülme olasılığı %8 olarak bildirilmektedir. Şizofrenisi olan her 10 kişiden birinin yakın akrabaları arasında bu hastalık görülmektedir. Toplumda her 100 kişiden birinde şizofreni görülme riski bulunmaktadır.
Şizofreni hastalığına hangi genin yol açtığı bilinmemekte. Bu yüzden önceden tespit mümkün değil. Şizofreni
genellikle 15-25 yaş aralarında görülüyor. Ancak orta yaşlarda da başlaması mümkün.

05-02-2005
Nihal ÖZCAN

Eleman mı Arıyorsunuz?

Kurumunuzda çalışacak personele mi ihtiyacınız var?

Artık bunları dert etmeyin! Hemen bir iş ilanı ver, gelen başvuruları incele, birkaç görüşme yap ve uzmanla çalışmaya başla. Hepsi bu...