15-04-2021 |

MS'TE SON GELİŞMELER VE MS'İN AZ BİLİNENLERİ

Ms'te son gelişmeler neler? Hangi tedavi teknikleri deneniyor? Ms'in az bilinenlerini neler? Ms'li hastaların çalışma yaşamına dair tavsiy

☆ MS'DE SON GELİŞMELER ve MS'İN BİLİNMEYENLERİ ☆

○ MS'İN OLUŞUM MEKANİZMASI

• Bilindiği gibi MS, nöronların (sinir hücreleri) gövdelerini saran miyelin kılıfları deforme ederek onu eriten bir forma sahip. Bu kılıf tıpkı elektrik kablolarını saran plastik kılıf gibi, nöronlardaki elektrik kaçağını önleme amacıyla yaratılmıştır.

• Beynimiz ve onun uzantısı omuriliğimiz her saniye 100 watt'lık bir ampülü yakacak elektrik üretme gücüne sahiptir. Bu güç MS'de #progresif (ilerleyici) olarak azalmaya başlar. Bu durum hastaya özel olup kimi hastalarımızda hızlı seyrederken bir çoğunda çok yavaş seyirli olmaktadır.

○ MS'TE ATAK DÖNEMİ BELİRTİLERİ

• Görme kaybı, bulanık veya çift görme ( #diplopi )

• Yürüme ve #dengebozukluğu

• #Başdönmesi ( #vertigo )

(Vertigo çalışmamızın dosyası yayınlanma aşamasında)

• Kol veya bacaklarda uyuşmalar, güç kayıpları

• #Konuşmabozuklukları

• Minimal ve geçici hafıza kayıpları

• Mesane ve bağırsak düzensizliği, idrar yapma güçlüğü

• #Yorgunluk ve bitkinlik, (sıcak havalarda artar)

Bu sebeple MS hastalarının #egzersiz seans saatleri sabahın erken saatleri veya akşam saatleri olarak belirlenmelidir.

○ MS'İN YENİ TEDAVİ TEKNİKLERİ

• Standart tedavilerden interferon beta (Avonex, Betaferon, Rebif) ve Glatiramer asetat (Copaxone) bugün değineceğimiz tedavilerin dışında kalacak.

• MS'te 2018'den bu yana tedavi teknikleri, her hastalıkta ana hedef olması gerektiği gibi; hasar henüz ortaya çıkmadan hastalığı kontrol altına alma yoluna evrildi. Kılıf hasarını başlatan T ve B hücrelerinin yanlış çalışmasını düzeltmek amacıyla kullanılan ilaçlar, son 3 yılın en trend tedavi şekli olmaya başladı.

Öğrencilere verilen dersleri MEBBİS'e otomatik aktarın.

• 2. basamak tedaviler dediğimiz ve natalizumab ( #Tysabri ), fingolimod ( #Gilenya ),  immunglobulin infüzyonu, çeşitli kemoterapi ilaçları (Endoksan ve Mitoxantron) ağır seyirli hastalarımızda kullanılan etkili ilaçlara ek olarak, Faz-II ve Faz-III çalışmaları süren ve yeni tamamlanmış olan pek çok yeni molekülün de çok yakın bir gelecekte piyasaya çıkması beklenmekte.

• Henüz net geri dönüşlerin olmadığı fakat umut vaad eden #kökhücre tedavilerinin de kaybolan işlevlerin geri kazanımında etkisi olacağı beklenmektedir.

○ #Steroid ( #kortizon ) Dışı #Atak Tedavileri

• Eğer atak bulguları steroid tedavisine rağmen yeterli düzelme gösterememişse alternatif bir tedavi biçimi plazmaferezdir (plazma filtrasyonu ile kandaki bazı antikorların dolaşımdan uzaklaştırılması). Plazmaferez tedavisi için hastanın hastaneye yatması gerekir, kol damarından veya ana toplar damara kateter takılarak hastanın kanı diyaliz makinesine benzer bir cihazdan geçirilerek tekrar vücuda verilir. Bu sırada hastalığa yol açan antikorların vücuttan uzaklaştırılması ile iyileşme sağlanır.

• MS hastalığı ataklarla seyreder ancak ataksız dönemde hastanın bulgusu yokken de hastalık ilerlemeye devam eder. Ümit ediyorum ki yakında kullanıma geçecek olan nöronun miyelin kılıfını onaran tedaviler MS hastalığının seyrini yavaşlatacak ve hastalık bulgularını düzeltmeye başlayacaktır.

○ MS'İN BİLİNMEYENLERİ

☆ MS'te Kesinlikle Dikkat Edilmesi Gerekenler:

• MS'in pek bilinmeyen bir özelliği de beslenme/bağırsak problemi kaynaklı yani bağışıklık sistemi temelli bir merkezi sinir sistemi hastalığı oluşudur. Belki de bu sebeple 20-40 yaş gençlerde daha sık görülmektedir. Zira insanlığın tarihine baktığımızda hiç bir dönemde olmadığı kadar sağlıksız bir beslenme kültürü hüküm sürmekte.

Öğrenciye verilen eğitim modüllerinin sınır kontrolü otomatik yapın.

• Düzenli ve çesitli beslenme (özellikle C ve D vitaminlerinden zengin yiyecekler) bir çok hastalığın semptom göstermeden bertaraf edilmesinin yegane yöntemidir.

• MS'e sebep olduğu bilinen tek kanıtlanmış meslek grubu gece vardiyası gerektiren mesleklerdir. D vitamininin emilimini sağlayacak güneşten mahrum kalmak, uykumuzu düzenleyen #melatonin hormonunun baskılanması en büyük sebep olarak görülmektedir.

☆ Bu bilgiler ışığında çalışma yaşamı ve günlük yaşantı kültürünü değiştirmek hastalık seyrini de değiştirecektir.

Fzt. Eyyüb Musab Taş

#EFİTE EVDE FİZYOTERAPİ HİZMETLERİ

�� 0506 306 5066 / 0533 930 5066

iş arayan 633 kişi var. Hemen irtibata geçerek personel eksikliğinizi tamamlayın.

Ulaş G.
Ergoterapist