29-11-2020 |

KAÇINGAN YİYECEK ALIMI BOZUKLUĞU

KKYAB bazı kokular, tatlar, renkler, şekiller, sıcaklıklara olan hoşnutsuzluk nedeniyle, yemeğe olan ilginin yetersiz olması ile oluşan bozukluktur.

Nedir?

KKYAB, anoreksiya nervoza ve bulimia nervozanın en önemli kriteri olan kilo ve vücut biçimine dair endişeler olmaksızın, sürekli olarak yiyeceklerden kaçınılması veya beslenme kısıtlaması ile karakterize olan yeme bozukluğudur.

Belirli kokular, tatlar, renkler, şekiller veya sıcaklıklara olan hoşnutsuzluk nedeniyle, bireyin yemeğe olan ilgisinin yetersiz olması sonucunda ortaya çıkan yeme bozukluğudur.

Genellikle bebeklik ya da erken çocukluk döneminde gelişmektedir; fakat yetişkinlerde de rastlanan bir tanıdır.

Kadınlar ve erkekler arasında eşit oranda görülmektedir.

Belirtileri Nelerdir?

Kişi;

i. önemli kilo kaybı (ya da çocuklarda beklenen kilo alımının olmaması ya da gelişmede bozulma),

ii. belirgin beslenme yetersizliği,

iii. oral yolla veya damar yoluyla beslenmeye yönelik ciddi bir eğilim,

iv. psikososyal işlevsellikte belirgin bozulma (akt. Karadere ve Hocaoğlu, 2018) kriterlerinden en az birini karşılıyorsa KKYAB'den söz edilebilmektedir.

Bu Durumlar KKYAB Değildir!

Bozukluk, mevcut gıda eksikliği ya da ilişkili bir kültürel durumla daha iyi açıklanamamaktadır.

Yeme bozukluğu yalnızca anoreksiya nervoza veya bulimiya nervoza sırasında meydana gelmez. Kişi, kütlesine veya vücut şekline dair herhangi bir rahatsızlık duymamaktadır.

Bozukluk, herhangi bir komorbide atfedilememekte ya da başka bir psikolojik tanı aracılığıyla daha iyi açıklanamamaktadır (APA, 2013).

Tedavi

Danışan öykülerindeki klinik çeşitlilik nedeniyle, standardize edilmiş, tek boyutlu bir tedavi planı söz konusu değildir. Bu nedenle tedavi, multidisipliner bir yaklaşımı gerektirmektedir.

Tıbbi belirtiler (şişkinlik, ishal, kabızlık vb.) sebebiyle yiyeceklerden kaçınma gösteren kişiler için, alanında yetkin uzmanlarla yapılacak işbirliği, altta yatan durumun yönetimini ve beslenme tedavisi yönetimini kolaylaştırabilmektedir. Yutma ve çiğneme problemlerinin var olduğu durumlarda, bir terapistin görev alması beklenmektedir (Kelly ve ark., 2014).

Performans Takip Formu (PKT) eğitmenleriniz internet üzerinden girsin, siz sadece çıktıları alın.

Danışanın yeme bozukluğu öyküsü, tedavi programının niteliğini belirlemektedir. Örneğin; bilişsel terapi yaklaşımları anksiyete kökenli tanılar için işlevsel iken, davranışsal terapi yaklaşımları duyusal seçicilik ya da besinlere ilgisizlik kökenli tanılar için işlevseldir.

KAYNAKÇA

APA. (2013). "Diagnostic and statistical manual of mental disorders (DSM-5)"American Psychiatric Pub.

Karadere, M. E. , Hocaoğlu, Ç. (2018). Kaçıngan / kısıtlı yiyecek alımı bozukluğu nedir? Tanı ve tedavi yaklaşımları. Gümüşhane Üniversitesi Sağlık Bilimleri Dergisi. derleme makalesi. 7(4): 110 – 118

Kelly, N. R., Shank, L. M., Bakalar, J. L., Tanofsky-Kraff, M. (2014) . "Pediatric feeding and eating disorders: Current state of diagnosis and treatment". Current Psychiatry Reports, 16 (5). 17. King, L. A., Urbach, J.

Karadere, M. E. , Hocaoğlu, Ç. (2018). Kaçıngan / kısıtlı yiyecek alımı bozukluğu nedir? Tanı ve tedavi yaklaşımları. Gümüşhane Üniversitesi Sağlık Bilimleri Dergisi. derleme makalesi. 7(4): 110 -- 118

Psikolojik Danışman ve Rehber Öğretmen

iş arayan 633 kişi var. Hemen irtibata geçerek personel eksikliğinizi tamamlayın.

Ulaş G.
Ergoterapist

Nimet C.
Çocuk Gelişimcisi

Gökhan G.

Merve N. Ş.
Uzman Öğretici

Feryal G. D.
Sınıf Öğretmeni

Kurumunuzun ihtiyaç duyduğu tüm işlemler tek otomasyonda... Hem de ücretsiz!